onsdag 29 april 2009

Akkis och Bedömningsmottagningen

Har börjat få hemsk klåda/stickningar/krypningar under huden i ben, armar, händer och fötter. I händer å fötter hettar det massor och det känns som man har gått barfota i grus i evigheter, sulorna känns lixom helt förstörda. Det kryper under huden och känner mig äcklig hela tiden, känns som typ en allergisk reaktion. Igår kväll var det hemskt, kallsvettades som bara den. så kom jag på att jag hade för mig att jag läst någonstans om klåda i graviditet å att det kunde vara farligt. Mkt riktigt, klåda i fötter å händer och allmänt över kroppen kunde vara tecken på något med levern och höga gallsyrehalter. 
Så ringde min barnmorska för å höra om det kunde vara något eller om det bara är vanlig graviditetsklåda. Hon verkade bli lite orolig och skickade mig på en akut tid till bedömningsmottagningen på akkis direkt.
Fick ta leverprover å prover på gallsyran. Sen blev jag kopplad till en Ctg-kurva igen för å se hur bebis mår. Och var inge vidare fart på den idag, ville bara ligga å sova, fast jag la mig på sidan å höll på å putta på den massor. Verkar bli lik pappa sin ;)
Sedan fick vi träffa en läkare som kllämde å kände på magen och frågade om min klåda. Gallsyreprovet som dom tog skickas upp till huddiksvall har jag för mig att det var å dom skulle först få svar på det på måndag, leverprovet skulle det ta några timmar för. Så på måndag morgon ska jag dit igen på återbesök för å se vad proverna visade så får vi se vad som händer efter det. För tillfället fick jag klådstillande tabletter utskrivna som jag ska äta tills på måndag.

Är säkert ingen fara, säkert bara vanlig graviditetsklåda. Men de är ju oftast på magen och det har jag ju inte. Klåda på fötter å händer var ju typiskt för det där med levern! Vet inte vad dom gör om det är det. Hittade en del info på internet å där stog det att barnet kunde få syrebrist vid födseln å att dom ibland sätter igång en tidigare då. Så får se, den turen i oturen har man väl inte :P
Nu är jag verkligen less på att vara gravid. När man har sån här klåda å kallsvettas å känner sig asäcklig är det inge kul! Duschade 2ggr igår å var lika svettig å äcklig direkt efter ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar