söndag 12 april 2009

Förlossningen på påskafton


Nästan som snickaren som var här och monterade garderobsdörrarna sa, 
-"du kanske kommer med ägget i påsk!"
men inte riktigt, vi hade tur i oturen!
Det brukar ju jämt vara fullt liv på bebis i magen. Om man puttar på den brukar man jämt få svar med några sparkar eller så börjar den slå volter. man brukar jämt kunna få igång den.
men igår, kände inget på förmiddagen, tiden gick  jag satt å puttade på magen hela tiden men fick aldrig något tillbaka. tänkte att bebis är väl trött idag, men timmarna gick och det blev kväll och jag började bli riktigt orolig, för min bebis brukar ju vara så livlig, aldrig blivit såhär förr. ringde syrran å hon sa att jag skulle ringa in på direkten! blev väldigt orolig och vi ringde till förlossningen direkt. dom bad oss komma in på koll direkt. nu var jag riktigt orolig, såhär kort tid kvar och ska något hända bebis nu? eller hade det redan hänt den något?
självklart var vi ju ute i gimo så vi hade en bra bit att åka, men vi gasade på och var i stan rätt fort iaf. det kunde ju vara på liv å död å då får man köra fort!
tankarna flödade i skallen, var det bara inbillning? eller har det hänt något?
när vi väl kommer in till uppsala känner jag lite rörelser i magen, ÄNTLIGEN! den lever fortfarande iaf :)
upp till akkis och in på förlossningen, där blir vi mottagna direkt och får komma in i ett undersöksningsrum. träffar först en undersköterska som kollar blodtryck och vikt. sedan kommer en barnmorska, känner på magen och kopplar mig sedan till en CTG-apparat för å få en kurva på bebis hjärtljud och eventuella sammandragningar. får sitta med den i 20min ungefär. får lyssna å se bebis hjärtljud hela tiden. och hjärtljuden och kurvan var superfin, låg precis som den skulle göra. gud vad skönt! kände mig lite dum eftersom allt var bra. men dom säger ju att det är jätte viktigt att åka in och kolla upp om man inte känner nå rörelser eller att det minskar mkt. och min bebis brukar det ju faktist vara fullt liv på annars! både dom å vi tyckte att det var konstigt att det kunde ändra sig så snabbt på bara en dag. men när jag suttit där en stund så har jag känt rörelser flera ggr. skrutten var väl antagligen väldigt trött under dagen, mamman sin hade väl ätit lite för mkt påskmat och godis som gjorde den lite dåsig :p
får sedan träffa en läkare också, känner å klämmer på magen väldigt hårt, gjorde lite ont. sedan för att verkligen fastställa att allt är bra gjorde dom även ett ultraljud och vi får se bebis ännu en gång :)
och allt var bra! dom sa att den hade ett väldigt bra mognadstecken, den låg och tränade andningen, såg ut som den andades där inne, bröstkorgen åkte ut å in hela tiden. så sött å så skönt att få se å veta att allt är bra :)
så nej snickaren, jag kom inte med ägget i påsk! inte än iaf :)
idag har jag känt rörelser flera gånger och den ligger å småsparkar nu med, tror den kanske har hicka, kommer väldigt rytmiskt.
får se när bebis vill komma ut, just nu känns det som jag kommer gå över tid, och det vill jag verkligen inte! 

1 kommentar:

  1. skönt att ni åkte in :och kollade bebben i magen. Har också vart in på en kontrioll när min bebbe låg i magen, så de är så skönt att kolla upp..

    SvaraRadera